24. februar 2017

In, On, or Out of the Loop?

Figur der viser "autonomy" op af y-aksen og på x-aksen er der "Human-in-the-loop" og "Human-out-of-the-loop"Ligesom mange af dets allierede besidder Danmark våben, der fungerer automatisk, automatiseret, eller autonomt – forskellen ligger i perfektioneringen af våbensystemernes reaktion på stimuli. Endvidere kan sådanne våben kontrolleres direkte af en man-in-the-loop, styres af en man-on-the-loop, eller overvåges af en man-out-of-the-loop.

Selvom vestlige militære styrkers brug af væbnet magt foregår i en institutionaliseret proces der sikrer lovlig voldsudøvelse, er udfordringen for policy-udviklingen på området at udvikle teknologisystemer og institutioner hvis procedurer og kommandostrukturer opretholder meningsfuld menneskelig kontrol over autonome våbensystemer, især med henblik på udvælgelsen af mål for dødbringende angreb.

Ligesom de fleste andre demokratiske lande, har Danmark endnu ikke udviklet en omfattende politik på området for autonome våbensystemer.

På den baggrund foreslår rapporten, at danske beslutningstagere overvejer at vedtage en forsvarsplanlægningsmekanisme til at analysere spørgsmålet om brugen af autonome våbensystemer, samt afklare principielle og generelle problemstillinger for dansk politik på området.