17. februar 2015

Center for Militære Studier får topplacering i global ranking af tænketanke

TÆNKETANK

Center for Militære Studier på Københavns Universitet bliver i år placeret som nummer 19 ud af 85 førende internationale tænketanke på det forsvars- og sikkerhedspolitiske område. Centret rykker dermed en plads op i University of Pennsylvanias årlige globale ranking af tænketanke.

For andet år i træk ligger Center for Militære Studier på Københavns Universitet flot placeret i den årlige globale ranking af tænketanke fra University of Pennsylvania.

Synlige i spørgsmålet om Ukraine

I kategorien ”forsvars- og sikkerhedspolitiske tænketanke” rykker centret fra 20. pladsen til 19. pladsen blandt verdens mest anerkendte rådgivere på området. Det er der en grund til, mener Kristian Søby Kristensen, konstitueret leder af Center for Militærstudier, Institut for Statskundskab:

Soldat- Vi har arbejdet på at styrke vores internationale engagement og har især været synlige i spørgsmålet om Ukraine. Sammenlignet med de store tænketanke er vi en lille, men fleksibel tænketank. Netop fleksibiliteten gør os i stand til hurtigt at kunne analysere konsekvenserne af kriser, som den vi oplever i Ukraine, siger Kristian Søby Kristensen.

Centrets rapport ”Ukrainekrisen og forandringen af dansk forsvars- og sikkerhedspolitik” udkom i juni 2014. I rapporten diskuterer forskere i feltet blandt andet hvilke forudsætninger, der ændrede sig ved krisens begyndelse. Eksempelvis at der i fremtiden vil være et kortere strategisk varsel på grund af Ruslands vilje og evne til at bruge væbnet magt i sit nærområde.

Afgørende at forstå Ukraine-situationen

Kristian Søby Kristensen mener, det er afgørende at arbejde på at forstå, hvad der sker i Ukraine og hvilke strategier, der er behov for at arbejde videre med i Danmark og internationalt:

- Situationen i Ukraine har skabt en helt ny sikkerhedspolitisk situation ikke kun mellem USA og Rusland, men også i Europa og i Danmarks nærområder. Æraen efter den kolde er slut og Rusland er ikke længere en partner, men opfører sig som en modstander, siger Kristian Søby Kristensen.

Vigtigt at kende Ruslands syn på Vesten

Europa og USA er langt fra færdige med at analysere og debattere sikkerhedspolitik. På Center for Militære studier er det især Danmarks og Vestens forhold til Rusland, der kommer til at spille en væsentlig rolle i centrets kommende arbejde, og ifølge Kristian Søby Kristensen, er der behov for at Danmark gør sig klart, hvordan man vil forholde sig til Rusland.

Centret udgav i december 2014 en rapport om Rusland, der ser nærmere på eliten i Rusland og dens syn på Vesten. Forskerne bag rapporten vurderer blandt andet, at Ruslands elite ønsker revanche mod Vesten, der ses som en hyklerisk undertrykker af Ruslands interesser.

Konstitueret centerleder, seniorforsker
Kristian Søby Kristensen