Permanent midlertidighed: Undervisning af asylsøgende børn i kommunale skoletilbudsordninger
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Standard
Permanent midlertidighed : Undervisning af asylsøgende børn i kommunale skoletilbudsordninger. / Moldenhawer, Bolette; Ruskjær, Jeanette.
I: Tidsskrift for professionsstudier, Nr. 24, 2017, s. 28-37.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Permanent midlertidighed
T2 - Undervisning af asylsøgende børn i kommunale skoletilbudsordninger
AU - Moldenhawer, Bolette
AU - Ruskjær, Jeanette
PY - 2017
Y1 - 2017
N2 - En undersøgelse offentliggjort i 2016 skønner at danske skoler venter at skulle modtage 9000 flygtningebørn i skolealderen i 2016. Mange af disse børn befinder sig i en midlertidig position som asylsøgende, men som også har krav på at skulle modtage et undervisningstilbud i Danmark. Formålet med denne artikel er at undersøge de sociale identiteter asylsøgende børn tildeles i en kommunal modtageklasse. Produktion af det empiriske materiale er informeret af en pædagogisk antropologisk tilgang. Den analytiske opmærksomhed er på, hvordan det pædagogiske arbejde kan forstås ud fra et begreb om permanent midlertidighed, der forbinder lærernes bestræbelser på at skabe (dis)kontinuitet såvel tidsligt mellem fortid, nutid og fremtid som rumligt i skolen og mellem skole og asylcenter.
AB - En undersøgelse offentliggjort i 2016 skønner at danske skoler venter at skulle modtage 9000 flygtningebørn i skolealderen i 2016. Mange af disse børn befinder sig i en midlertidig position som asylsøgende, men som også har krav på at skulle modtage et undervisningstilbud i Danmark. Formålet med denne artikel er at undersøge de sociale identiteter asylsøgende børn tildeles i en kommunal modtageklasse. Produktion af det empiriske materiale er informeret af en pædagogisk antropologisk tilgang. Den analytiske opmærksomhed er på, hvordan det pædagogiske arbejde kan forstås ud fra et begreb om permanent midlertidighed, der forbinder lærernes bestræbelser på at skabe (dis)kontinuitet såvel tidsligt mellem fortid, nutid og fremtid som rumligt i skolen og mellem skole og asylcenter.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - asylsøgende børn
KW - permanent midlertidighed
KW - Undervisning
M3 - Tidsskriftartikel
SP - 28
EP - 37
JO - Tidsskrift for professionsstudier
JF - Tidsskrift for professionsstudier
SN - 2446-0273
IS - 24
ER -
ID: 173481731