Ny viden begynder med forhindringer
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Standard
Ny viden begynder med forhindringer. / Johansen, Martin Blok.
I: Kognition & Paedagogik, Bind 27, Nr. 106, 2017, s. 8-19.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Ny viden begynder med forhindringer
AU - Johansen, Martin Blok
PY - 2017
Y1 - 2017
N2 - Pædagogik og pædagogisk arbejde diskuteres typisk inden for rammerne af det at hjælpe, støtte, simplificere og kompleksitetsreducere. Hvis man ønsker at vide noget om forhindringer, modstand og vanskeligheder som pædagogiske muligheder, så er udbuddet derimod forsvindende småt. Og når sådanne begreber endelig tages op, så benævnes de typisk blot, men bliver sjældent defineret. Hvad menes der med modstand, vanskeligheder eller kompleksitet? Med afsæt i en kort gennemgang af eksisterende forskning på området forsøger denne artikel at give et bud på en mulig definition af begrebet forhindring. Artiklen formulerer og diskuterer derefter en forhindringernes typologi, som indeholder kognitive forhindringer, didaktiske forhindringer og curriculære forhindringer og giver nogle eksempler på, hvordan disse kan forstås og tilgås.
AB - Pædagogik og pædagogisk arbejde diskuteres typisk inden for rammerne af det at hjælpe, støtte, simplificere og kompleksitetsreducere. Hvis man ønsker at vide noget om forhindringer, modstand og vanskeligheder som pædagogiske muligheder, så er udbuddet derimod forsvindende småt. Og når sådanne begreber endelig tages op, så benævnes de typisk blot, men bliver sjældent defineret. Hvad menes der med modstand, vanskeligheder eller kompleksitet? Med afsæt i en kort gennemgang af eksisterende forskning på området forsøger denne artikel at give et bud på en mulig definition af begrebet forhindring. Artiklen formulerer og diskuterer derefter en forhindringernes typologi, som indeholder kognitive forhindringer, didaktiske forhindringer og curriculære forhindringer og giver nogle eksempler på, hvordan disse kan forstås og tilgås.
KW - Det Humanistiske Fakultet
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 27
SP - 8
EP - 19
JO - Kognition & Paedagogik
JF - Kognition & Paedagogik
SN - 0906-6225
IS - 106
ER -
ID: 187551558