At svare plakaten igen: en omgivelsesorienteret strategi for kuratering af plakater og grafisk design
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Standard
At svare plakaten igen : en omgivelsesorienteret strategi for kuratering af plakater og grafisk design . / Christensen, Line Hjorth.
I: Nordisk Museologi, Bind 2016, Nr. 2, 20.12.2016, s. 78-94.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - At svare plakaten igen
T2 - en omgivelsesorienteret strategi for kuratering af plakater og grafisk design
AU - Christensen, Line Hjorth
PY - 2016/12/20
Y1 - 2016/12/20
N2 - Abstract: Artiklen belyser plakatens betydningsdannelse, når den gøres til genstand for kuratorisk praksis. Ud fra historiske og nyere eksempler redegøres for et mere overordnet greb til at tænke plakater med i udstillingssammenhænge. Med henvisning til fænomenologiske og materielt orienterede tilgange, der prioriterer udstillingens sansebårne karakter, og til det omgivelsesfokuserede begreb counterability (’gengældelse’, ’modydelse’), diskuterer artiklen, hvordan plakatens nære forankring i omgivelserne lader sig gentænke i kuratorisk øjemed.
AB - Abstract: Artiklen belyser plakatens betydningsdannelse, når den gøres til genstand for kuratorisk praksis. Ud fra historiske og nyere eksempler redegøres for et mere overordnet greb til at tænke plakater med i udstillingssammenhænge. Med henvisning til fænomenologiske og materielt orienterede tilgange, der prioriterer udstillingens sansebårne karakter, og til det omgivelsesfokuserede begreb counterability (’gengældelse’, ’modydelse’), diskuterer artiklen, hvordan plakatens nære forankring i omgivelserne lader sig gentænke i kuratorisk øjemed.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - plakater, grafisk design, kuratering, udstilling, semiotik
UR - http://www.nordiskmuseologi.org
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 2016
SP - 78
EP - 94
JO - Nordisk Museologi
JF - Nordisk Museologi
SN - 1103-8152
IS - 2
ER -
ID: 163097435