Arkitektur og læring i akademiske forskningspraksisser
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Standard
Arkitektur og læring i akademiske forskningspraksisser. / Christensen, Gerd; Buch, Anders.
I: Kognition og Pædagogik, Nr. 102, 2016, s. 10-26.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Arkitektur og læring i akademiske forskningspraksisser
AU - Christensen, Gerd
AU - Buch, Anders
PY - 2016
Y1 - 2016
N2 - For det første i artiklen af Anders Buch og Gerd Christensen, der med udgangspunkt i eksempelmateriale fra hhv. Københavns Universitet Amagers (KUA) ny bygninger i Njalsgade, kaldet KUA 2, og Aalborg Universitet (AAU) i Sydhavnen diskuterer læring i praksis for akademiske (humanistiske) medarbejdere og studerende. Eksempelmaterialet er hentet i forfatternes egne erfaringer med at arbejde i storrumskontorer og mere eller mindre lukkede cellekontorer på de nyindrettede universiteter. Herigennem sættes nogle rammer for at diskutere, hvordan akademiske læreprocesser kan forstås i et samspil mellem individ, kontekst og arkitektur. Til diskussionen anvendes et bredt praksisteoretisk teorikompleks, der ser læreprocesser som et grundlæggende socialt og situeret fænomen (Lave & Wenger 1991; Wenger 1998) samt nyere praksisteoretiske tilgange, der i højere grad gør det muligt at forstå, hvordan læreprocesser konstitueres i komplekse samspil mellem aktørers sigen, gøren og måde at relatere sig til hinanden på og deres fysiske omgivelser (primært Kemmis et al. 2014, Kemmis & Smith 2008 og Hager et al. 2012, Kanes 2011, Gherardi 2006).
AB - For det første i artiklen af Anders Buch og Gerd Christensen, der med udgangspunkt i eksempelmateriale fra hhv. Københavns Universitet Amagers (KUA) ny bygninger i Njalsgade, kaldet KUA 2, og Aalborg Universitet (AAU) i Sydhavnen diskuterer læring i praksis for akademiske (humanistiske) medarbejdere og studerende. Eksempelmaterialet er hentet i forfatternes egne erfaringer med at arbejde i storrumskontorer og mere eller mindre lukkede cellekontorer på de nyindrettede universiteter. Herigennem sættes nogle rammer for at diskutere, hvordan akademiske læreprocesser kan forstås i et samspil mellem individ, kontekst og arkitektur. Til diskussionen anvendes et bredt praksisteoretisk teorikompleks, der ser læreprocesser som et grundlæggende socialt og situeret fænomen (Lave & Wenger 1991; Wenger 1998) samt nyere praksisteoretiske tilgange, der i højere grad gør det muligt at forstå, hvordan læreprocesser konstitueres i komplekse samspil mellem aktørers sigen, gøren og måde at relatere sig til hinanden på og deres fysiske omgivelser (primært Kemmis et al. 2014, Kemmis & Smith 2008 og Hager et al. 2012, Kanes 2011, Gherardi 2006).
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - Arkitektur, praksisteori, Lave & Wenger
M3 - Tidsskriftartikel
SP - 10
EP - 26
JO - Kognition & Paedagogik
JF - Kognition & Paedagogik
SN - 0906-6225
IS - 102
ER -
ID: 172056039