5. juli 2019

Seniorforsker Gary Schaub Jr. bliver seniorrådgiver i Pentagon

Tillykke til Gary Schaub Jr., som er blevet udpeget til en stilling som seniorrådgiver for USA’s forsvarsminister inden for området professionel militær uddannelse. Gary tager derfor orlov fra CMS fra d. 1. august 2019.

Gary Schaub Jr. udtaler:

”Efter i mange år at have arbejdet med politisk rådgivning og forskningsbaseret myndighedsbetjening uden for det politiske system – i USA og Danmark – er jeg beæret over at have fået denne mulighed for at få en mere direkte indvirkning på forsvarspolitik. Militære ledere er eksperter i styringen og brugen af organiseret vold på vegne af staten – og dermed dens borgere – og det kræver et højt uddannelsesniveau at erhverve sig de kompetencer, som er nødvendige for at kunne løfte dette ansvar på en effektiv og etisk måde. Mere end 10.000 militært ansatte, herunder mange fra allierede og partnerlande som Danmark, bliver hvert år uddannet fra amerikanske militære skoler, og jeg ser denne stilling, som en mulighed for at kunne påvirke den faglige udvikling hos hver enkelt af dem. Militære ressourcer i form af mennesker og teknologi har været centrale områder i min forskning på CMS, og jeg glæder mig til at kunne bringe min viden herfra i spil og løse de udfordringer USA står over for på dette område.”

Centerleder Henrik Ø. Breitenbauch udtaler:

”Vi er enormt stolte over Gary Schaubs udpegelse. Den er et vidnesbyrd ikke alene om Garys hårde arbejde med problemer fra virkelighedens verden, men også om CMS’ kultur for at benytte akademisk forskning som grundlag for at udvikle anvendelig og relevant viden om strategiske anliggender. Dette er en meget håndgribelig form for akademisk impact.”

Gary Schaub Jr. har været ansat som seniorforsker ved CMS siden december 2011. Før har han bl.a. været ansat som adjunkt ved Air War College, Air University, Maxwell Air Force Base, Alabama USA.