26. september 2017

Seminar: Women in War and Peace

Tirsdag den 19. september afholdte Center for Militære Studier seminaret: Women in War and Peace.

Paneldeltagerne var lektor ved Sydneys universitet, Megan MacKenzie, seniorforsker ved Center for Militære Studier, Gary Schaub Jr. og lektor ved Forsvarsakademiet, Rikke Haugegaard.

Under seminaret pointerede Megan MacKenzie, at argumenterne for at holde kvinder ude af kampe ikke er baseret på fakta. Tværtimod er de fleste argumenter for, at bevare kamp-ekskluderende policies faktisk baseret på følelser. Forskningen viser at: ”ved at have diversificerede enheder, inklusive kvinder, mindskes risikoen for groupthink og øger beslutningskapaciteten samt responsiviteten i enheden”.

Gary Schaub jr. Påpegede, at selvom man har givet mere opmærksomhed til ligestilling mellem kønnene i Forsvaret, så består Forsvaret kun af 6,2% kvindelige kampsoldater, hvilket kun rækker til en 22. plads i en NATO-rangering.

Til sidst argumenterede Rikke Haugegaard for, at kvinder har en unik mulighed for at bidrage til fredbevarende missioner i Afrika, f.eks. i Mali, på grund af deres køn. Kvinder kan forstærke den operationelle effektivitet ved bedre at nå ud til de lokale samfund, forhindre køns- og seksuelt baseret vold og finde samarbejdspartnere i lokale kvinder, der forstærker de lokales deltagelse i fredsopbygningsprocessen.

Du kan se seminaret i dets fulde længde her