12. september 2019

Offentlig høring om militær cybersikkerhed

CMS afholdt onsdag d. 11 september en offentlig høring om militær cybersikkerhed i samarbejde med Folketingets Forsvarsudvalg. Eksperter fra både USA og Europa var inviteret for at diskutere betydningen af cybersikkerhed for en småstat som Danmark.

Høringen, der foregik i Landstingssalen på Christiansborg, blev åbnet af formanden for Forsvarsudvalget, Naser Khader, som fremhævede vigtigheden af at kunne imødegå cybertrusler mod Danmark nu og i fremtiden.

Dernæst blev ordet givet videre til det første panel bestående af Gary Schaub Jr. (CMS), Christopher Bronk (University of Houston) og Chris Demchak (US Naval War College). Under overskriften ”Cybervåben i militære operationer” drøftede de cybertruslen i lyset af den stigende stormagtskonkurrence mellem USA og Kina, og hvilke udfordringer det stiller en småstat som Danmark overfor. Debatten blev modereret af Kristian Søby Kristensen (CMS).

I høringens anden paneldiskussion med overskriften ”Cyber og forsvarspolitik” bevægede diskussionen sig fra det storpolitiske til det organisatoriske og statslige niveau med indlæg fra hhv. Bastian Giegerich (IISS), Lior Tabansky (Tel Aviv University) og Ole Felix Dahl (Det norske forsvarsministerium), som kom med konkrete eksempler på, hvordan andre småstater organiserer deres cyberforsvar. Debatten blev modereret af Henrik Breitenbauch

Begge panelsessioner blev rundet af med en mulighed for at stille spørgsmål fra salen, hvilket mange af tilhørerne benyttede sig af. Spørgsmålene strakte sig fra både cybersikkerhed for mindre virksomheder i Danmark til spørgsmål om storpolitik og Danmarks alliancer.