14. januar 2021

Østersøens geopolitik: CMS i samarbejde med Cambridge University om nyt internationalt netværk

Cambridge universitets Centre for Geopolitics lancerer nu med Center for Militære Studier som central samarbejdspartner et ambitiøst forskningsprogram om Østersøens geopolitik – Baltic Geopolitics Programme. Forskningsprogrammet har til formål at øge forståelsen for Østersøregionens historiske og geopolitiske situation. Center for Militære Studier er den danske samarbejdspartner i programmets internationale netværk, Baltic Geopolitics Network. Netværket forbinder forskere fra ledende universiteter og forskningsinstitutioner på tværs af Storbritannien og Østersøområdet for at producere og udbrede viden om regionens internationale historie og politik.

For at lancere Baltic Geopolitics Programme og debattere Østersøens aktuelle og historiske relevans deltager CMS’s Henrik Breitenbauch den 20. januar 2021 i et webseminar sammen med blandt andet Estlands præsident Kersti Kaljulaid, forhenværende britisk Home Secretary Charles Clarke, og premierministerens udenrigspolitiske rådgiver professor John Bew.