9. november 2017

Ny artikel: Trump ændrer amerikanernes kurs i Afrika - og Danmark skal forholde sig til det

Det er den almene opfattelse, at Donald Trump generelt nedtoner USA's internationale engagement, men den amerikanske tilgang i Afrika er mere nuanceret, skriver Katja Lindskov Jacobsen, seniorforsker ved Center for Militære Studier, i en ny artikel om USA's ændrede kurs i Afrika hos Ræson.

Det er rigtigt, at USA skruer ned for sit engagement i Afrika, når vi ser på udviklingspolitiske og institutionelle former for engagement, men det er blot én fortælling, argumenterer Lindskov Jacobsen og peger på, at en række amerikanske programmer, blandt andet inden for maritim kriminalitetsbekæmpelse, fortsætter relativt ufortrødent, samt at Trump-administrationen desuden har intensiveret det amerikanske militære engagement i Somalia og indledt en mere aggressiv antiterror-indsats i Niger.

I debatten om det fremadrettede dansk-amerikanske sikkerhedssamarbejde er det nødvendigt at medregne alle tre dimensioner (tilbagetrækning, kontinuitet og intensivering) af USA's Afrika-engagement under præsident Trump.

Læs hele artiklen hos Ræson her.