2. juli 2020

Center for Militære Studier ansætter Professor i international ret og sikkerhed Kevin Jon Heller

Center for Militære Studier (CMS), som er et forskningscenter under Institut for Statskundskab på Københavns Universitet, kan med glæde annoncere, at Kevin Jon Heller er ansat som professor i international ret og sikkerhed fra den 1. august 2020.

Professor Heller kommer til CMS fra en stilling som lektor i offentlig international ret på Amsterdam Universitet. Han er også juraprofessor på The Australian National University. Han har en ph.d. i jura fra Leiden Universitet og en JD med udmærkelse fra Stanford Law School.

Hans publikationer inkluderer The Nuremberg Military Tribunals and the Origins of International Criminal Law (Oxford University Press 2011), The Hidden Histories of War Crimes Trials (Oxford University Press 2013) (redigeret med Gerry Simpson), og Situating Contingency in International Law (Oxford University Press 2021) (redigeret med Ingo Venzke). Han har også været med-redaktør på Oxford Handbook of International Criminal Law (Oxford University Press 2020) og er i øjeblikket medforfatter på en bog sammen med Samuel Moyn (Yale), der bærer den foreløbige titel The Vietnam War and the Uses of International Law.

Professor Heller har stor erfaring i at praktisere international ret. Han har været involveret i Den Internationale Straffedomstols forhandlinger om forbrydelser mod menneskeheden, han har arbejdet som ekstern juridisk rådgiver for Human Rights Watch i retssagen mod Saddam Hussein, og han var sagsøgerens ekspertvidne i Salim v Mitchell, en succesfuld erstatningssag i USA mod psykologerne, som skabte og administrerede CIAs torturprogram. Han konsulteres jævnligt af forskellige FN-organisationer og menneskerettighedsgrupper, og han sidder i rådgivningsgruppen i Bar Human Rights Committee i England og Wales. Han er også fast medlem af den internationale jura-blog Opinio Juris, som er sponsoreret af International Commission of Jurists

Den nyoprettede stilling, som Professor Heller tiltræder, er finansieret via støtte til CMS fra de politiske partier bag Danmarks forsvarsforlig. Dette inkluderer en bevilling til CMS og Det Juridiske Fakultet, som fokuserer specifikt på de juridiske udfordringer i forbindelse med deltagelsen i internationale militære operationer såvel som spørgsmål, der knytter sig til cyber-operationer og nye militære teknologier.