18. juni 2018

Den hybride krig

Et vigtigt tema i den kommende udgave af Danmarks næste udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi bør være forståelsen af Danmark som en hybrid frontlinjestat, skriver postdoc ved Center for Militære Studier, André Ken Jakobsson i  ugens kronik i Weekendavisen.

Hybrid modstandsdygtighed er en central politisk opgave
Den hybride frontlinje er flyttet til Danmark gennem blandt andet russiske påvirkningskampagner og cyberangreb, og dét kræver nye tiltag, skriver Jakobsson og fremhæver, at hybrid modstandsdygtighed er en af de vigtigste politiske opgaver for at bevare og forsvare Danmark som et liberalt demokrati.

Ifølge Jakobsson foregår hybride angreb ofte på lang afstand og uden åbenlys afsender og derfor er der ofte minimale risici ved udførelsen, men effekten kan være stor. Et dansk eksempel herpå er, hvordan det globale russiske NotPetya-cyberangreb kostede Mærsk op mod 1,9 milliarder kroner.

Formålet med Ruslands hybride angreb er at svække Vestens retsstatslige, liberale markedsdemokratier og internationale institutioner. Derved opnår Rusland større handlefrihed i sin geopolitiske interessesfære, argumenterer Jakobsson og peger på især bærende institutioner som EU og NATO som centrale.

Tilgå hele kronikken hos Weekendavisen her.