7. august 2024

CMS-forsker Tobias Liebetrau udgiver artiklen “Advancing coordination in critical maritime infrastructure protection"

Tobias Liebetrau, forsker ved Center for Militære Studier, har sammen med Christian Bueger, professor ved Institut for Statskundskab, udgivet forskningsartiklen “Advancing coordination in critical maritime infrastructure protection: Lessons from maritime piracy and cybersecurity” i tidsskriftet International Journal of Critical Infrastructure Protection.

Beskyttelse af kritisk maritim infrastruktur er de seneste år blevet en prioritet i Europa, særligt efter Nord Stream-sabotagen og Ruslands invasion af Ukraine i 2022. Selvom der er flere opfordringer til forbedret beskyttelse, er den praktiske implementering uklar. Dette involverer ingeniørarbejde, risikovurdering og koordineret handling blandt forskellige aktører. Effektiv dialog, informationsdeling og koordinering er nødvendig, men der mangler ifølge Liebetrau og Bueger en diskussion af, hvilke institutionelle rammer der ville være passende. I artiklen argumenterer de for, at beslutningstagere med fordel kan trække på erfaringer fra maritime antipirateri-operationer ud for Somalia og fra maritim cybersikkerhed i opbygningen af institutioner til at forbedre beskyttelsen af kritisk maritim infrastruktur i Europa.

Læs hele forskningsartiklen her.