10. maj 2021

Center for Militære Studier ansætter Maria Mälksoo

Center for Militære Studier (CMS) kan med glæde annoncere, at Maria Mälksoo er ansat som seniorforsker fra den 1. september 2021. Mälksoo kommer fra en stilling som Senior Lecturer i international sikkerhed ved Brussels School of International Studies, University of Kent. Tidligere har hun været ansat ved University of Tartu.

Maria Mälksoo er uddannet ved Cambridge University. Hendes forskningsområder inkluderer sikkerhed, afskrækkelse, småstater, alliancepolitik og NATO, Baltikum, Polen og Rusland såvel som kritiske sikkerhedsstudier, international politik og erindringspolitik. Hun er Executive Director for European International Studies Association (EISA) og leder samtidig Central and East European International Studies Association. Foruden sine universitetsstillinger har Mälksoo arbejdet som udenrigspolitisk rådgiver for den estiske præsident, som ledende ekspert ved det estiske forsvarsministerium, og som forsker ved International Centre for Defence Studies (ICDS) i Tallinn.

Centerleder ved CMS, Henrik Breitenbauch, udtaler: ”Vi på Center for Militære Studier er både stolte af og glade for at kunne tiltrække et lysende talent som Mälksoo. Hun vil yderligere styrke CMS’ forskningsprofil inden for sikkerhed og forsvar, og hun vil derudover kunne bidrage til centrets arbejde for de danske forsvarsforligspartier med sine stærke kvalifikationer og praksiserfaring som rådgiver og ekspert i udenrigs- og forsvarspolitik.”

Institutleder for Institut for Statskundskab, professor Nina Græger, udtaler: ”Jeg er super glad for og ser frem til, at Mälksoo bliver en del af Institut for Statskundskab. Hun er en international kapacitet og vil bidrage til yderligere at styrke instituttets internationale profil såvel som samarbejdet mellem CMS og instituttets IP-forskningsgruppe.”

Maria Mälksoo udtaler: ”Jeg er meget glad for at blive en del af holdet på CMS og Institut for Statskundskab. Center for Militære Studier, instituttet og Københavns Universitet udgør et fremragende og spændende akademisk miljø, som jeg ser meget frem til at blive en del af.”

For yderligere information kan centerleder Henrik Breitenbauch kontaktes på hob@ifs.ku.dk