18. december 2012

CMS vært for NATO-workshop om strategisk fremsyn

Københavns Universitet og Center for Militære Studier vil den 20.-21. februar 2013 være vært for en workshop indenfor NATO’s Allied Command Transformations projekt ‘Strategic Foresight – the World in 2030’. Formålet med projektet er at udvikle en fælles beskrivelse af den verden og de udfordringer, NATO vil stå overfor i 2030, og dermed bidrage til NATO’s langsigtede udvikling af alliancens militære kapaciteter. Som et led i projektet er der tidligere afholdt workshops i Bruxelles, Budapest og Washington DC. På workshoppen i København deltager cirka 50 officielle repræsentanter for NATO’s og alliancens landes langtidsplanlægning og forsvarspolitik med både militær og civil baggrund, samt forskere og tænketanke med særligt indblik i forsvarsplanlægningen. Seniorforsker ved Center for Militære Studier, Henrik Ø. Breitenbauch, har deltaget i projektets første workshops og bistår ACT med udviklingen af workshoppen i København. Henrik Ø. Breitenbauch har tidligere været udlånt til NATO ACT i Norfolk, Virginia for at bistå med et strategisk fremtidsstudie.