Seminar: Kinas og Ruslands samarbejde i Arktis og konsekvenserne for NATO’s forsvar

Kina har ikke ambitioner om at blive en militær magt i Arktis. Kina har rigelige militær-strategiske udfordringer i sit asiatiske nærområde og har ikke interesse i at åbne endnu en front mod USA og dets allierede i en region af relativt perifer betydning for Kina.

Kina har derimod interesse i at sikre sig, at Rusland kan blive ved med at udfordre NATO’s medlemslande i Europa. Det vil fjerne noget af presset på Kinas forsvar i Asien og give mulighed for kinesisk-russisk koordination af udfordringerne med USA og dets allierede på to fronter, Asien og Europa.

Arktis er centralt for dette samarbejde, fordi Kina drager økonomisk fordel af udbygningen af Nordøstpassagen langs russisk Arktis. NATO-landenes forsvar er dog dårligt forberedt på disse udfordringer.

Dette arrangement handler om Kina i Arktis. For som ovenstående viser, bliver Kinas tilstedeværelse i det kolde nord ofte misforstået, idet nuancerne har det med at fortegne sig i det store mediebillede. Derfor inviterer vi to knivskarpe Kina-eksperter til at fortælle om, hvad Kina egentlig vil i Arktis og hvorfor.

Liselotte Odgaard er Senior Fellow ved Hudson Institute i Washington, D.C. Hun har udgivet adskillige monografier, bøger, fagfællebedømte artikler og forskningsrapporter om USA-Kina- Europa relationerne, inklusive NATO-Kina forholdet; kinesisk udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitik; sikkerhed og forsvar i Asien-Stillehavsområdet og geopolitik i Arktis. Hun har været gæsteforsker ved institutioner som Harvard University, Woodrow Wilson Center i Washington, D.C. og det norske Nobelinstitut.

Kåre Groes Christiansen er CEO ved Odense Maritime Technology. OMT er et dansk blue tech firma som designer og leverer flådeløsninger til produktion i køberlande inklusive Danmark og andre venligtsindede lande. Han startede sin karriere i Maersk og har mange års erfaring indenfor den kommercielle og militære skibsindustri og med industrielle og politiske aktører i Asien, Europa, Oceanien og Nordamerika.

Tilmed dig seminaret her.