CMS-seminar: Folkerepublikken Kina fylder 75 år. Hvor står Kina i dag - politisk, økonomisk, militært?

I 1949 skabte Mao et nyt Kina. Det fattige og krigshærgede land fik et stort løft, men blev siden præget af sultkatastrofer fra det ”store spring fremad” til kulturrevolutionens borgerkrigsagtige ødelæggelser. Efter Maos død kom Dengs store åbning til verden gennem en statskapitalisme, der betød en historisk hidtil uset økonomisk vækst. Xi Jinping har senest introduceret den kinesiske drøm om fortidig og fremtidig kinesisk storhed.

Hvor står Kina i dag som et-parti-staten og som stormagt i verden? Hvad er kendsgerningerne, tendenserne og de fremtidige forventninger? CMS inviterer til offentligt seminar med en række Kina-eksperter, som gør status på Kinas indenrigspolitiske situation og dets økonomiske og militære udvikling.

Paneldeltagere:

• Professor Emeritus Jørgen Delman (Københavns Universitet)
  • Chefanalytiker Allan von Mehren (Danske Bank)
  • Professor Emeritus Bertel Heurlin (Center for Militære Studier, KU)

Moderator: Centerleder Kristian Søby Kristensen (Center for Militære Studier, KU)

Tid: Tirsdag d. 8. oktober kl. 14:30-16:00

Sted: CSS, Øster Farimagsgade 5, 1353 København K, lokale 2.0.63

Tilmeld dig senest mandag d. 7. oktober, her.