CMS-forelæsning: Valg i Taiwan - hvad betyder det for global politik?

Taiwan er scenen for et af verdens vigtigste valg i 2024. Taiwanerne går til stemmeurnerne den 13. januar for at vælge en ny præsident og afgøre, hvem der skal indtage de 113 pladser i parlamentet de næste fire år.

Hvis Taiwans demokratiske historie igennem den seneste generation er nogen strømpil, er det tid til forandring, fordi mønstret indtil videre har været, at magten er skiftet mellem de to politiske hovedlejre hvert ottende år.

Men intet er givet. Taiwansk politik er uforudsigelig. Det betyder også, at valget bliver observeret med intens interesse i Beijing. Hvis sejrherren i kinesiske øjne er en politiker, der yderligere kan skubbe Taiwan væk fra fastlandet, er der lagt op til ny spænding i Taiwanstrædet – og dermed kommer også USA ind i billedet. Peter Harmsen vil beskrive den komplicerede dynamik og samspillet mellem inden- og udenrigspolitik i Taiwan - og placere valget 2024 i en historisk sammenhæng.

Peter Harmsen, ph.d. i Kinastudier fra Københavns Universitet, er Weekendavisens Asienkorrespondent. Han har beskæftiget sig med Taiwan, siden han første gang ankom i hovedstaden Taipei midt i det kinesiske nytår i 1992. Han har boet og arbejdet sammenlagt ti år i Taiwan og var i perioden 2009 til 2013 chef for det franske nyhedsbureau AFP på øen.

Moderator: Bertel Heurlin, prof. emeritus, Center for Militære Studier

Tid: Torsdag den 7. december 2023, kl. 15:15-16:45