Boglancering: Danske perspektiver på Kina

Center for Militære Studier inviterer til lancering af bogen ”Danske perspektiver på Kina”.

Stormagtsrivaliseringen mellem USA og Kina er blevet et nyt grundvilkår i international politik. Rivaliseringen vil få afgørende betydning for småstater som Danmark, uanset om det vil udspille sig som en gradvis afkobling af årtiers samarbejdsstrukturer, eller om det ligefrem vil føre til en højintens, koldkrigslignende konfrontation. Danmark har allerede i stigende grad skulle forholde sig til politiske, økonomiske, teknologiske og sikkerhedspolitiske konflikter mellem Beijing og Washington.
Bogen ”Danske perspektiver på Kina” leverer en samling forskningsbaserede refleksioner over forskellige aspekter af stormagtsrivaliseringen, og hvad rivaliseringen betyder for Danmark.

Bogen udkommer på DJØF forlag og er redigeret af Andreas Bøje Forsby og Bertel Heurlin, som er førende danske Kinaeksperter.

Program:

• 15.00-15.05: Velkomst ved Kristian Søby Kristensen, leder af CMS
  • 15.05-15.15: Introduktion ved Bertel Heurlin, professor emeritus, CMS
  • 15.15-15.30: ”Status for Danmarks strategiske partnerskab med Kina” ved Jonas Bering Liisberg, Special Advisor on China Policy, Udenrigsministeriet.
  • 15.30-15.45: ”Kina som systemisk rival: Dansk Kina-politik i stormagtsrivaliseringens æra” ved Andreas Bøje Forsby, seniorforsker, DIIS.
  • 15.45-16.00:”Klimapolitik, kinesisk-amerikansk rivalisering og Danmarks rolle”, ved Jørgen Delman, professor emeritus, Københavns Universitet.
  • 16.00-16.30: Q&A ved Kristian Søby Kristensen.
  • 16.30-17.00: Reception.

Tid: tirsdag den 25 april 2023 fra 15.00 til 17.00
Sted: CSS, Øster Farimagsgade 5, 1353 København K, lokale 18.01.11
Tilmed dig her senest d. 24. april.