24. januar 2014

Center for Militære Studier i tænketankenes Michelin Guide

Center for Militære Studier er nummer 20 ud af de 65 førende internationale tænketanke på det forsvars- og sikkerhedspolitiske område. Det er konklusionen i den årlige globale ranking af tænketanke fra University of Pennsylvania. "Vi er kommet i tænketankenes Michelin Guide," konstaterer centerleder, professor MSO Mikkel Vedby Rasmussen. "Jeg er stolt af, at vi fire år efter centret blev grundlagt er blandt de 20 bedste tænketanke i verden på vores forskningsfelt."

The Think Tanks and Civil Society Program på University of Pennsylvania har siden 2007 produceret det årlige tænketank-index, hvor forskere, fondsbestyrere, journalister, universitetsfolk og andre med indsigt i tænketankverdenen er blevet bedt om at rangere deres kollegaer. I år blev 1.900 personer spurgt. Dette panel rangerede 6.826 tænketanke i 182 lande indenfor 47 kategorier.

CMS er nummer 20. i kategorien forsvars- og sikkerhedspolitiske tænketanke.

På sin 20. plads ligger Center for Militære Studier foran anerkendte institutioner som the Belfer Center på Harvard University (21), the German Institute for International Affairs (32), Hudson Institute (58) og PRIO i Oslo (51). Nummer ét på listen er Center for Strategic and International Studies i Washington DC og nummer to er RAND, der i sin tid opfandt den forsvarspolitiske tænketank. Kendetegnende for både de institutioner, der ligger foran og bag CMS på listen, er, at de er meget større end CMS. I Oslo har PRIO 28 ansatte, mens CSIS har 286 ansatte, heraf 73 forskere. Holdet på CMS er på 16 personer. Heraf syv forskere, tre ansatte i forsvaret udlånt til CMS og to ph.d.-studerende.

SIPRI i Stockholm har 86 ansatte og ligger nummer 7 på listen af førende forsvars- og sikkerhedspolitiske tænketanke. SIPRI og CMS er de eneste kontinentaleuropæiske tænketanke, der ligger i top 30 (EU's tænketank ligger dog nummer 14).

Center for Militære Studier blev grundlagt i 2010 og er et af en række forskningscentre ved Institut for Statskundskab på Københavns Universitet. Centret er et samarbejde mellem forsvarsministeriet og Københavns Universitet. Centret har en række forskningsbevillinger, men er primært finansieret over forsvarsforliget. Bevillingen blev i 2012 forlænget til 2017. I 2013 blev centret evalueret af et internationalt ekspertpanel, som konkluderede "the extent and quality of CMS' work since its establishment in 2010 are impressive, all the more so given the small number of full-time research staff employed at the Centre. This holds true for the Centre's publications as well as for its various outreach and networking activities."

Læs rapporten og rankingen fra University of Pennsylvania her.