1. oktober 2020

Nyt forum: Strategisk refleksionsforum om Kina (SRK)

De stigende spændinger mellem USA og Kina er en strategisk udfordring for Danmark. Corona, industrispionage, handelskrig, menneskerettigheder og demokrati i Hong-Kong og uighurerne i Xinjiang, sikkerhedspolitik i Taiwan-strædet og det sydøstkinesiske hav – listen er lang over stridspunkterne mellem verdens to største økonomier. Som to tektoniske plader presser det opadstigende Kina mod USA og den amerikansk støttede verdensorden, som har struktureret verdenspolitikken siden Anden Verdenskrig. Krisen skaber nye strategiske rammer og udfordringer globalt – og for Danmark.

Center for Militære Studier er derfor stolte af at kunne lancere Strategisk refleksionsforum om Kina (SRK). SRK tager udgangspunkt i USA-Kina-forholdets udvikling, og diskuterer, hvordan det skaber nye rammer for Danmark, og identificerer udfordringer og muligheder for danske beslutningstagere og offentligheden. I forummet indgår danske forskere med særligt kendskab til Kina eller til udenrigs- og sikkerhedspolitiske forhold.

Medlemmerne af SRK er:

Louise Riis Andersen, seniorforsker, Dansk Institut for Internationale Studier

Cecilie Felicia Stokholm Banke, seniorforsker, Dansk Institut for Internationale Studier

Henrik Breitenbauch, centerleder og seniorforsker, Center for Militære Studier KU

Kjeld Erik Brødsgaard, professor, Department of International Economics, Government and Business CBS

Nis Høyrup Christensen, tidl. postdoc, International Economics and Management CBS

Jørgen Delman, professor, Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier KU

Bertel Heurlin (formand for SRK), professor emeritus, Institut for Statskundskab KU

Andreas Bøje Forsby, postdoc, Institut for Statskundskab KU

André Ken Jakobsson, postdoc, Institut for Statskundskab SDU

Peter Marcus Kristensen, lektor, Institut for Statskundskab KU

Kristian Søby Kristensen, vicecenterleder og seniorforsker, Center for Militære Studier KU

Mikkel Vedby Rasmussen, dekan, det Samfundsvidenskabelige Fakultet KU

Camilla Sørensen, forsker, Institut for Strategi FAK

Mette Thunø, lektor, Institut for Kultur og Samfund AU

Ole Wæver, professor, Institut for Statskundskab KU

Clemens Stubbe Østergaard, professor emeritus, Institut for Statskundskab AU

Casper Wichmann, koordinator, ThinkChina KU, er sekretær for SRK.

Forummet mødes første gang i oktober 2020.