17. april 2012

Forsvarsministeriets forsvarspolitiske konference

Op mod 100 deltagere er inviteret til Forsvarsministeriets forsvarspolitiske konference den 20. april 2012. Blandt deltagerne er politikere, forskere, fagforeningsrepræsentanter, journalister, embedsmænd, som skal bruge dagen på en uformel diskussion.
Det er forsvarsforligskredsen, som har bedt Forsvarsministeriet om at afholde en forsvarspolitisk konference. På konferencen samler man inviterede deltagere med forudgående kendskab til forsvaret.

Op til afholdelsen af konferencen har Center for Militære Studier (CMS), Københavns Universitet, udarbejdet en analyse af vilkår for dansk forsvarspolitik. Analysen er udarbejdet på centrets ansvar, som en forskningsinstitutions frie og uafhængige betjening af forsvarsforligskredsen i overensstemmelse med den overordnede rammeaftale om CMS indgået mellem Forsvarsministeriet og Københavns Universitet i 2010.

Konferencen vil fokusere på følgende fire temaer;
1) Fremtidige missions- og konflikttyper, herunder skrøbelige stater samt konfliktforebyggelse, 2) NATO og det transatlantiske forhold, 3) Arktis og 4) Muligheder og udfordringer ved multinationalt samarbejde, herunder Smart Defence og muligheder i nordisk regi.

Konferencen finder sted den 20. april 2012 i Ingeniørforeningen, IDA Mødecenter, på Kalvebod Brygge i København.

For yderligere oplysning kontakt venligst Forsvarsministeriets pressevagt på telefon 23 23 65 00.