9. februar 2016

Center for Militære studier igen topplaceret i global ranking af tænketanke

TÆNKETANK

Center for Militære Studier på Københavns Universitet bliver igen i år anerkendt som nummer 19 ud af 85 førende internationale tænketanke på det forsvars- og sikkerhedspolitiske område. Det er tredje år i træk at centeret befinder sig i top 20 af listen, og det markerer en fortsat synlighed og relevans af centerets arbejde.

Efter en 20. plads i 2014, har Center for Militære Studier nu for andet år i træk været at finde på 19. pladsen blandt verdens mest anerkendte rådgivere på det forsvars- og sikkerhedspolitiske område. Anerkendelsen kommer fra University of Pennsylvania, som står bag listen.

Sikkerhedspolitisk barometer 2016: Rusland, Islamisk Stat, migration og cyberangreb
SikkerhedsBaro2016For tredje år i træk har Center for Militære Studier taget pulsen på danske udenrigs- og sikkerhedspolitiske spørgsmål gennem det sikkerhedspolitiske barometer. Det er sket ved at godt 400 personer, der til daglig former, forstår og fortæller om netop disse spørgsmål, er blevet spurgt ind til deres vurdering af en række centrale udfordringer. Barometeret viser, at Ruslands handlinger i Ukraine og Syrien fortsat har stor betydning for dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik, og påvirker Danmarks muligheder i Mellemøsten, i relation til Islamisk Stat og omkring Arktis.
Figur 8a: I hvilken grad mener du nedenstående
forhold udgør en trussel for Danmark? Gennemsnit.

Desuden er det tredje år i træk, at de adspurgte angiver cyberangreb som den største trussel mod Danmark, mens migration er sprunget fra en 9. plads til en 2. plads på bare et enkelt år.

Læs mere eller download det sikkerhedspolitiske barometer 2016 her

Fremtiden for dansk landmilitær magt
Centeret udgav i december rapporten Mars på Jorden om mulighederne for fremtidig brug af dansk landmilitær magt. Rapporten analyserer de omgivelser hvori dansk landmagt fungerer, og udfolder tre områder af særlig betydning: missionstendenser, partnerlande og internationalt samarbejde. Områderne medfører hver især en række udfordringer, som rapporten sammenfatter og diskuterer.

Østersøen, Arktis og militære omlægninger
Andre fokusområder for centerets arbejde har været Sikkerhed i Østersøen, Maritim Sikkerhed i Arktis, en diskussion af NATO’s Green Defence Framework, Forsvarets samfundsansvarsstrategi (CSR) samt erfaringerne fra de snarligt afgående F-16 fly. Fælles for områderne er, at de bidrager til en fremadrettet diskussion af mulighederne for dansk sikkerheds- og forsvarspolitik i en verden i rivende forandring, både teknologisk og politisk.

Centerleder Henrik Ø. Breitenbauch
Center for Militære Studier