Offentligt seminar: Dansk Arktis-diplomati i USA og forholdet til Grønland

SKib der sejler gennem is. Skibet har henholdsvis dansk og grøndlansk flag på.

En ny rapport fra Center for Militære Studier analyserer Grønlands rolle i amerikansk udenrigspolitik, og hvordan Danmark kan bruge Arktis til at opnå indflydelse i USA.

Men er Rigsfællesskabet gearet til at være en ”arktisk stormagt”? Hvordan opfatter Grønland sin udenrigspolitiske position, og er det overhovedet fair at bruge Grønland i Danmarks udenrigspolitik? Bør Arktis være Danmarks nye udenrigspolitiske satsningsområde?

Oplægsholdere:

• Anders Henriksen, ph.d., lektor på Jura, Københavns Universitet, og medforfatter til rapporten
  • Jon Rahbek-Clemmensen, ph.d., adjunkt på Statskundskab, Syddansk Universitet, og medforfatter til rapporten
  • Jens Heinrich, ph.d., politisk rådgiver for Inuit Ataqatigiits Folketingsgruppe
  • Ulrik Pram Gad, ph.d., lektor på Kultur og Globale Studier, Aalborg Universitet

Tilmelding her senest tirsdag d. 4. april.