Offentlig forelæsning v. professor Jørgen Ørstrøm Møller

ThinkChina og Center for Militære Studier har inviteret professor Jørgen Ørstrøm Møller til en offentlig forelæsning om Kinas rolle i den økonomiske udvikling i Asien samt de sikkerhedspolitiske trusler.

Abstract

Det globale billede præges i stigende grad af uforudsigelighed. Det gælder navnlig holdningen hos de to skabere af efterkrigstidens politiske og økonomiske system: USA og Storbritannien illustreret ved Donald Trump (USA først) og Brexit (take back control). Hvad betyder det for det globale systems funktion som fundament for stabilitet, sikkerhed, økonomisk vækst, frihandel og investeringer?

Er Asien - og i første række Kina - interesseret i at påtage sig et større ansvar for det nuværende globale systems funktion? Hvad kan udledes af Kinas politiske og økonomiske holdninger, dets forhold til USA og Europa, til Japan, til Indien og Sydøstasien? Hvad er den strategiske tænkning bag initiativer som BRI (Belt Road Initiative), AIIB (Asian Infrastructure Investment Bank) samt BRIC- banken plus RCEP (Regional Comprehensive Economic Partnership)?

Asiens og Kinas økonomi har i mange år nydt godt af et gunstigt globalt klima for økonomisk vækst. Det er ingenlunde sikkert, at det varer ved. Nu skal Asien selv skabe betingelserne og forudsætningerne for vækst. Hvorledes tegner faktorer som befolkningsudvikling, teknologi og innovation, finansiel styrke mv. sig?

Er de politiske systemer stærke nok til at klare udfordringen? Er der risiko for, at sikkerhedspolitiske kriser som Nordkorea, Det Sydkinesiske Hav, Terrortruslen, for blot at nævne nogle få, kan afspore udsigten til et stærkere Asien med viljen og evnen til at støtte og bidrage til en videreførelse af den økonomiske globalisering og et stabilt geopolitisk billede?

Alt dette og meget mere vil Jørgen Ørstrøm Møller give svar på i sin forelæsning.

Bio: Jørgen Ørstrøm

Jørgen Ørstrøm Møller er Cand. Polit. Københavns Universitet 1968. Fra Februar 1968 til August 2005 ansat i Udenrigsministeriet. 1989 til 1997 Departementschef. 1997 til 2005 Ambassadør i Singapore og Brunei, fra 2002 tillige Australien og New Zealand.

Efter pensionering i 2005 bosiddende i Singapore og fra 2005 Visiting Senior Fellow, ISEAS Yusof Ishak Institute, Singapore. Fra 2009 Senior Fellow MFA Diplomatic Academy. Adjungeret Professor, Copenhagen Business School og Singapore Management University (SMU), 13’ende Æresalumnus Københavns Universitet, medlem af Global Advisory Council of The World Future Society, Board of Governors ASEF (Asia Europe Foundation), og ASEM Vision Group der arbejdede fra 1998 til 1999.

Han har forelæst på blandt andet seks årlige møder i the World Future Society, to gange hos the Royal Institute of International Affairs (Chatham House, London), samt indbudt til Asian Development Bank (ADB Manila), Jesus College University of Cambridge, Saint Anthony’s College, Oxford University, Harvard University, CERN Geneve, Berner Unionen.

Seneste publikationer:

• Singapore 2016: The Veil of Circumstance, Technology, Values, Dehumanization and the Future of Economics and Politics. ISEAS.
  • Singapore 2011: How Asia Can Shape the World, ISEAS.

Ørstrøms artikler har været offentliggjort i International Herald Tribune, South China Morning Post, Business Times, Straits Times (Singapore) og synspunkter gengivet i Financial Times, The International Herald Tribune, samt Le Monde. Han bidrager regelmæssigt til websider som The National Interest, YaleGlobal online, Huffington Post, OMFIF og interviewes hyppigt af Bloomberg News og Channel News Asia.

• Offentlig forelæsning. Alle er velkomne. Tilmelding er dog nødvendigt.
  • Ca. 45 minutters forelæsning af Jørgen Ørstrøm Møller efterfulgt af en kort pause herefter spørgsmål.
  • Moderator: Bertel Heurlin, Professor, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet.
  • Der vil blive serveret kaffe og kage.

Spørgsmål bedes henvendt til:

Casper Wichmann, ThinkChina.dk coordinator (+45 5130 2527 / cw@thinkchina.dk)