Bogrelease: Et land i krig

Studenterforeningerne International Debat og Netværk for Strategiske studier har fornøjelsen af at inviterer til et spændende debatarrangement om Danmark som krigsførende nation I Irak og Afghanistan. Debatten vil tage udgangspunkt i Lars Halskov og Jacob Svendsens bog ”Et land i krig: Hvordan Danmark blev krigsførende – og politikere og generaler famlede i blinde”, og de to forfattere vil sammen med professor MSO Mikkel Vedby Rasmussen diskutere bogens indhold , emner og perspektiver.

Hvad handler bogen om?
Et historisk drama har udspillet sig i kulisserne i de seneste ti år, hvor Danmark er blevet en af USA's nærmeste allierede. I det første samlede værk om Danmarks krigsindsats fortæller journalisterne Lars Halskov og Jacob Svendsen historien om, hvordan et lille uforberedt land i den bedste mening ender ved fronten i Irak og Afghanistan med store menneskelige og økonomiske omkostninger til følge.
Fortællingen begynder med terrorangrebene den 11. september 2001 i USA og kortlægger de næste års lukkede beslutningsproces hos danske politikere og i forsvarets topledelse - og om beslutningernes konsekvens for de danske soldater, irakerne og afghanerne.
Historien er fortalt gennem de mennesker, der oplevede begivenhederne. Strategerne i Nato, politikere på Christiansborg og topofficererne i forsvarsledelsen, der traf beslutningerne - og de danske soldater, som skulle parere ordre.

Til arrangementet vil der være en unik mulighed for at erhverve sig et eksemplar af bogen, der er en af de bedste nyere udgivelser om Danmark som krigsførende nation, til særdeles favorable priser.

Nærmere information om arrangementet kan findes her.