23. maj 2018

Unfolding Putin’s Russia: being the biggest gang in town

Torsdag den 17. maj var Center for Militære Studier vært for seminaret “Unfolding Putin’s Russia”, da den anerkendte forsker og Rusland-ekspert, Mark Galeotti, besøgte Københavns Universitet. Seminaret fokuserede på, hvad der venter for Putins fjerde præsidentperiode, og hvordan de russiske magtstrukturer og politiske kultur har forandret sig siden Putins tidlige år på magten.

Den improviserende opportunist
Mark Galeotti gjorde det klart i sin præsentation, at Putin ikke er en politisk tænker eller filosof med en større politisk vision. Tværtimod har Putin undergået en betydelig forandring under sin tid som præsident fra påfaldende pragmatiker til yderst patriotisk. I sidste ende forstås Putin bedst som en improviserende opportunist, hvis policy kan være udfordrende at forudse.

De politiske strukturer
I stedet argumenterede Galeotti for, at det bedst kan betale sig at se på, hvordan Putin styrer det politiske system. I dette tilfælde konkluderede Mark Galeotti, at formelle magtstrukturer betyder mindre og mindre i Rusland, og i stedet ser vi fremkomsten af et ’hof’, hvor nærhed og relationer til ’tsaren’ er af størst betydning. Dette er et system, hvor kleptokrater og gangstere følger deres egne interesser, så længe ingen udfordrer den største bande i byen – staten.

Et nysgerrigt publikum
Efter Galeottis præsentation rejste et dedikeret publikum spørgsmål, der strakte sig fra, hvilke slags bekymringer vi bør have om Putins Rusland i de kommende år, til om Vestens samlede policy mod Rusland måske bør genovervejes.