5. april 2017

Halter Danmark bagud i Arktis?

“Man kan sige, at danskerne har tabt den skandinaviske fodboldlandskamp mod Norge, når det kommer til Arktis.”

Sådan lød det fra Jon-Rahbek Clemmensen, da han i går gæstede DR Deadline for at præsentere sin analyse af Grønlandskortets rolle i Danmarks udenrigspolitiske relation til USA.

Blandt rapportens konklusioner er, at Grønland fortsat kan få betydelig strategisk betydning for dansk udenrigspolitik, men at vi i øjeblikket overskygges fuldstændigt af Norge, der siden 2005 har givet regionen topprioritet i relationen til Washington. Samtidig opfordrer rapporten til et opgør med det såkaldte ‘Grønlandstabu’, blandt andet ved en mere systematisk dansk inddragelse af grønlandske politikere og embedsmænd i relevante beslutningsprocesser.

Konklusionerne blev efterfølgende diskuteret med forhenværende udenrigsminister Martin Lidegaard (B), der anerkendte, at  “vi grundet vores interne uenigheder ikke får det fulde udbytte af det kæmpe potentiale, der er i Arktis.”

I dag forsætter debatten, når rapporten præsenteres ved et seminar på Center for Militære Studier.

Tilgå rapporten i sin helhed her.